5 نوامبر 2023 - شواهد جدید نشان می دهد که مردان مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند سطح قند خون خود را با درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) بهتر مدیریت کنند.

آخرین تحقیقات ارائه شده در نشست انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) در هامبورگ نشان می دهد که درمان جایگزینی تستوسترونهمچنین می تواند باعث کاهش وزن در مردان شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که تقریباً 40 درصد از مردان مبتلا به دیابت نوع 2 سطح تستوسترون پایینی دارند.

شواهد نشان می دهد مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند در معرض خطر عوارض شناختی، خستگی، اختلال نعوظ و میل جنسی کم هستند.

به گفته پروفسور هیو جونز، استفاده از ژل تستوسترون یا تزریق تستوسترون می تواند قند خون مردان را هفت درصد پس از سه ماه و 21 درصد پس از دو سال کاهش دهد.

وی گفت: برخی از مردانی که دارای یک نوع بیماری ژنتیکی هستند که باعث کاهش تستوسترون می شود، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

سطوح پایین این هورمون می تواند باعث افزایش وزن مردان شود - به ویژه در اطراف اندام های داخلی- که ما همچنین می دانیم که مستقیماً با دیابت مرتبط است.

وی افزود: به نظر می رسد جایگزینی تستوسترون این اثر را خنثی می کند. شواهدی وجود دارد که می تواند مقاومت به انسولین، کلسترول، چاقی و حتی مرگ و میر را بهبود بخشد و در عین حال کیفیت زندگی و عملکرد جنسی را نیز بهبود بخشد.اما اکثر متخصصان دیابت حتی در مورد ارتباط بین تستوسترون و دیابت چیزی نشنیده اند.

یافته های یک مطالعه استرالیایی در سال 2021 گزارش داده است که درمان جایگزینی تستوسترون از ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان مبتلا به تستوسترون پایین و پیش دیابت جلوگیری می کند.

پروفسور جونز گفت: این درمان به طور بالقوه می تواند برای جلوگیری از دیابت استفاده شود، و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به انسولین متکی هستند - جدی ترین موارد دیابت - استفاده از تستوسترون به برخی از مردان اجازه می دهد تا میزان انسولین مورد نیاز خود را کاهش دهند.

تحقیقات دیگر در EASD نشان داده است که داروهای تزریقی کاهش وزن نیز می تواند برای قلب شما مفید باشد.متخصصان دریافته‌اند که داروهای کاهش وزن Ozempic و Mounjaro می‌توانند با ایجاد بیماری مزمن کلیه، بیماری کبد چرب و نارسایی قلبی مبارزه کنند.علاوه بر این، اوزمپیک خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را تا 20 درصد کاهش می دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/nov/testosterone-replacement-therapy-can-improve-blood-glucose-levels-in-men-with-type-2-diabetes.html